Het eten om niet te vergeten - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Hedwig Fossen - WaarBenJij.nu Het eten om niet te vergeten - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Hedwig Fossen - WaarBenJij.nu

Het eten om niet te vergeten

Blijf op de hoogte en volg Hedwig

30 December 2017 | Ecuador, Quito

94 dagen Peru, 4 dagen te veel was dat. Mijn visum was officieel 90 dagen geldig. Het was enigszins spannend om de grens naar Ecuador over te gaan, maar de boete viel gelukkig mee. Een tientje betalen, stempels in het paspoort en de bus kon door. En waarom was ik niet eerder weg gegaan? Loki. "You never wanna leave". Daar werkte ik de laatste paar weken achter de bar. Loki is hét feesthostel van Mancora (weet je wel, het plekje van 'surfen, zuipen, ziekenhuis'). En dat werd dus inderdaad veel feesten, niet zo veel surfen en gelukkig geen ziekenhuis. Voor dat laatste had ik misschien meer moeten surfen. Mijn twee pogingen tot surfen leidden alleen maar tot paniek als ik door die surfplank onderwater gesleurd werd en een geschaafd been toen ik op de stenen belandde. Verder deed ik het wel goed volgens de instructeur, ik had een aantal keer een mooie golf én kon staan. Maar ik had er niet echt lol meer in. In Ecuador komt de volgende poging, wie weet.
Het lukte me dus niet om na twee weken het Loki hostel te verlaten en de bus naar Ecuador te pakken. Overgehaald door een groep Argentijnen bleef ik nog een paar dagen langer, zodat we daarna met z'n allen konden vertrekken en kerst in Ecuador konden vieren. Een bijzondere kerst, zonder echt kerstgevoel, maar we hebben heerlijke dagen gehad! In de zon, in een (voor mijn doen) luxe hotelletje dankzij goede connecties van de Argentijnen. Voor 5 dollar per nacht verbleven we daar met zwembad, reuze schommel, hangmatten, bbq en vlakbij het strand.

Peru heb ik achter me gelaten, maar toch verdient dit prachtige land waar ik maar niet weg kon gaan nog een laatste ode: het lekkere eten. Mij werd verteld dat het in Ecuador allemaal minder zou worden, waarna ik extra ging genieten van alle lekkere dingen die er in Peru te krijgen waren. Na mijn eerste week Ecuador heb ik nog niet veel gemerkt van het minder lekkere eten eerlijk gezegd, maar misschien ligt dat eraan dat we met kerst onze eigen Argentijnse pizza van de BBQ maakten en ik (alweer) pannenkoeken ging bakken. Je eigen gemaakte eten is altijd lekker natuurlijk. En wat me alleszins meevalt, zijn de heerlijke bakkertjes die je hier op elke straathoek kunt vinden. Waar ik in Peru geen enkel lekker brood ben tegengekomen ("waar is nou een lekkere bruine boterham met pindakaas?"), zijn er hier ineens meergranen bollen te vinden en samen met de heerlijke gebakjes maakt dat elke bakkerij één grote verleiding.
En nu, de lekkerste dingen waar ik dus zo van genoten heb in Peru:

- mijn favoriete maaltijd Ceviche: rauwe vis die ze heerlijk bereiden met limoen en koriander. Het lekkerst als de vis ontzettend vers was, dus in Loki in Mancora (btw, al het eten in Loki Mancora was overheerlijk. Ik ga maar niet de hele menukaart hier neerzetten). Er zaten altijd wat knapperige maiskorreltjes bij, stukje zoete aardappel en vaak rijst. Jammie jammie, moet je gewoon proberen.
- oké, toch nog een ding uit Loki Mancora: de Tuna steak. Hiervoor moet je toch echt naar deze plek en dit hostel gaan, voor dit gerecht heb je echt wel een retourtje Peru over. Ik geloof dat het met teriyaki of een andere overheerlijke saus was, op een bedje van gegrilde groente. Shit, ik krijg honger terwijl ik dit schrijf.
- Alle heerlijke verse mango's, granadilla's en avocado's van de marktjes. Er was natuurlijk genoeg meer te krijgen, maar dit waren wel mijn favorieten. Op een gegeven moment at ik vrijwel elke dag een mango. Granadilla's zijn een soort passievruchten maar dan anders, waarvan je de pitjes opeet . En ja, een broodje kaas en avocado is ook gewoon heel lekker. Bovendien bestaan zulke lekkere rijpe avocado en mango in NL niet.
- Hamburger. Holy shit ja, ik heb als vegetariër een HELE hamburger gegeten. Verder niet heel Peruaans maar wel bijzonder en ik heb er van genoten!. Dit was trouwens wel onder invloed van (een beetje) drank en doordat een vlees liefhebbende Argentijn er voor betaalde. Anders zou ik dat natuurlijk noooooit gegeten hebben.
- zelf gevangen vis in de jungle. Sowieso een groot hoogtepunt van mijn reis, die jungle (zie vorige blog). En zelf een piranha vangen was weer een hoogtepunt van dit hoogtepunt! De lekkerste verse gebakken en gerookte vis aten we deze dagen, meestal niet zelf gevangen maar wel nèt door iemand anders uit de Amazone geplukt. Ook iets wat je niet echt in NL kan krijgen, heerlijk dus!
- voor de verandering ook nog wat over het drinken: Inca Cola was mijn favoriet, heerlijk om koud te drinken zwetend tijdens een wandeling bijvoorbeeld. Een enorm chemisch, geel goedje. Heel zoet en het smaakt een beetje naar Bubbel gum, voor als iemand nog weet hoe dat smaakt. De eerste keer Inca Cola vond ik helemaal niet lekker maar inmiddels heeft het voor mij de plek van Coca Cola volledig ingenomen. Dus voor zo ver ik eerst heel af en toe Coca Cola dronk, is het nu dit gele goedje geworden. Vet gezond. En weet je wat? Ze blijken het in Ecuador ook te hebben! Wat betreft alcoholische drankjes is Pisco Sour dé peruviaanse lekkernij. Ook een retourtje Peru waard, net als die Tuna steak. Mijn aanrader dus: boek een vlucht naar Peru, ga naar Loki Mancora en eet elke dag Tuna steak met een glas Pisco sour. Maar, zorg dat je hier ook weer wegkomt anders zie je niks van het echte Peru. Dit drankje wordt gemaakt met Pisco, sterk spul wat ze mixen met limoensap en eiwit. Achter de bar heb ik nu geleerd hoe je dit maakt, dus dat ga ik in NL nog wel uitproberen!
- niet zo zeer van genoten, wel een leuk uitprobeersel: reuzemaden eten op een marktje in Iquitos. Ze waren knapperig, smaakten een beetje naar chips maar het idee van een hele made in je mond waarvan je z'n zwarte dikke kop nog duidelijk zag maakte ons toch bijna kokhalzen. Heel lekker was het dus niet, maar het Duitse meisje waarmee ik was en ik hebben er toch allebei één helemaal verorberd. De rest van de spies maden hebben we maar weg gegeven, aan een Peruaan die er wel blij mee was.

Nu heb ik Julia opgehaald op het vliegveld in Quito. Super leuk om haar na bijna vier maanden weer terug te zien! Samen gaan we twee maanden reizen door Ecuador en Colombia. Als eerste terug naar de kust van Ecuador, om het nieuwe jaar enorm dik (op z'n Ecuadoriaans, wat dat ook te betekenen heeft) in te luiden! Alvast een geweldig nieuw jaar gewenst! Hier moet dat sowieso goed komen.

  • 30 December 2017 - 17:17

    Paulien :

    Hallo Hedwig. Je oude buren in je geboorteplaats Arnhem lezen met grote belangstelling je reisverslagen. Wat geweldig dat je deze reis maakt. We reizen zo een beetje mee.
    Dit keer inderdaad opvallend veel verhaal over eten. Het is waar dat eten in elk land centraal staat. Of je nu in China bent, Cambodja, Thailand of Peru , de mens moet altijd eten anders ga ie dood. En het is nu eenmaal zo dat de mens in die landen in plaatsen aan de kust vis uit zee haalt en direct op de BBQ doet. En ook fruit eten is de gewoonste zaak van de wereld. Wij herinneren ons ook hele eenvoudige mensen , maar volop vis en kisten vol fruit op de markt. Geweldig .Maar voor ons Nederlanders is dit een van de meest bijzondere ervaringen. Ga daarom lekker enorm verder genieten, nu met je vriendin de komende tijd begrijpen we. Een prachtige jaarwisseling. Dit is de reis van je leven. Ga voort en maak heel veel ontmoetingen.

  • 30 December 2017 - 18:24

    Jan Fossen:

    Lekkere blog Hedwig. Heerlijke woorden. Op een bedje van hartstocht. Eet smakelijk in het nieuwe jaar!

  • 30 December 2017 - 20:49

    Anna:

    Lieve Hedwig. Mooi verslag om weer te lezen en dat je de reis zo leuk deelt.goede jaarwisseling en veel plezier met Julia in Equador. Liefs Anna

  • 30 December 2017 - 22:30

    Ida Wiersma:

    Hoi Hedwig
    Lekker gegeten dus! Mooi verslag Hedwig. En nu in Equator samen met Julia. Jullie zullen vast weer heel wat meemaken. Hele fijne jaarwisseling en liefs ida

  • 31 December 2017 - 12:21

    Jeanne:

    Echt weer een super leuk verhaal Hedwig! Ik lees het iedere keer met veel plezier! :) Fijne jaarwisseling!

  • 31 December 2017 - 23:07

    Oma Fossen:

    Ik kan me er nu al op verheugen: jij hier achter het fornuis en allerlei (voor ons) vreemde gerechten klaarmaken. Zeg maar wat ik moet inkopen. Mocht het te "dierlijk" zijn of valt het "prutje" slecht in de smaak, geen nood, we hebben hier naast ons twee leuke meiden die onlangs gereisd hebben in Colombia, die weten van de hoed en de rand. Een Peruaans drankje erbij dat zie ik helemaal zitten.
    Op dit moment zie ik je zitten met Julia het glas geheven en drinken op een goed 2018. Ein prosit!!!
    liefs en een dikke tût

  • 12 Januari 2018 - 00:29

    Kris:

    Hahah, ik vroeg mij al af wanneer er een blog van jou alleen maar over eten zou gaan... weldra, hier is ie dan! Superveel plezier met Juul!!! Mis jullie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hedwig

blabla

Actief sinds 23 Aug. 2017
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 8819

Voorgaande reizen:

03 September 2017 - 30 November -0001

Zuid Amerika avontuur

Landen bezocht: